Festménygyűjtő

Amennyiben Fesménygyűjtőként szeretne szerepelni, ide kattintva jelentkezhet és feltöltöltjük életrajzat.

Bélai György

festménygyűjtő

A gyűjtés a második alkotás megvásárlásától válik szenvedéllyé, állítja Bélai György, aki a 70-es évek végén Amerikában letelepedve tette le kollekciója alapjait. Figyelme eleinte a XX. századi francia és amerikai alkotások felé fordult, mígnem egy magyarországi látogatásakor Bernáth Aurél- és Czóbel Béla-képekkel tért vissza választott hazájába.

"Sokféle gyűjtési koncepció létezik " mondja Bélai. " Vannak, akik gyűjteményük gyarapításával 15-20, a kiválasztott alkotók oeuvre-jében kimagasló kép megvásárlása után felhagynak. Mások műtárgyak további vásárlásával bővítik, és a már meglévő darabok állandó cseréjével egyre több kiemelkedő művet szereznek meg kollekciójuk számára." Bélai magát a nehezen definiálható gyűjtői kategóriába sorolja. Kortárskollekciója " ma már az Artchivum gyűjteményének része " a művészekkel való személyes kapcsolattartás révén bővül. A 2000-ben létrehozott Artchivum Művészettörténeti Kutatóintézet és Adatbázis kitalálójának, Bélai Györgynek és munkatársainak az adatbázis folyamatos bővítéséhez is szükséges a művészekkel való napi kontaktus. Az Artchivum ma a világ egyetlen dinamikus, interaktív művészeti számítógépes rendszere: adatbázisa 170 000 személy, több mint 20 000 intézet, 4300 fogalmi szócikk és rövidítés adatait tárolja. A kizárólagosan Magyarországon kifejlesztett program mára a legnagyobb magyar művészeti adatbázissá nőtte ki magát.

Bélai György a hazai kortárs művészet ügyét rendkívül fontosnak tartja, a kortársgyűjtést pedig a mecenatúra egy modern formájának. Reméli, a közeljövőben hazánkban is kialakulhat a kizárólagos szerződéseken alapuló, a kölcsönös tisztesség elvén működő galériás-művész viszony, mely jogi és gazdasági újraszabályozottságával óriási előrelépés lehet a kortárs képzőművészet valamennyi szereplője számára. Ezen törvényileg szabályozott folyamatok nélkül ugyanis elképzelhetetlen egy-egy hazai művésznek a kortárs nemzetközi piacra való bevezetése.

Bélai György szerint a kortárs művészeti alkotások vásárlásában mint befektetési lehetőségben kétféle út követhető: vagy a nagyobb befektetési összeget igénylő és biztosabb hasznot ígérő, már klasszikusnak számító mesterek alkotásait vásárolja, vagy a feltörekvő fiatal nemzedék darabjait választja. A vérbeli játékos számára ez utóbbi az igazi terep, hiszen jóval kisebb befektetett összegért juthat olyan művekhez, amelyek a jövőben jóval nagyobb relatív hasznot eredményezhetnek, mint a már élő klasszikusnak tartott művészek alkotásai.