Festménygyűjtő

Amennyiben Fesménygyűjtőként szeretne szerepelni, ide kattintva jelentkezhet és feltöltöltjük életrajzat.

Karvalits Ferenc

festménygyűjtő

"Számomra valójában nem a képek, hanem az élmények gyűjtése fontos. A kortárs művészet sajátossága, hogy az alkotók elérhetők, lehet beszélgetni velük, és így közelebb kerülhetünk a műveikhez is. A kortárs művészet arra a világra reflektál, amiben élünk, az alkotókat ugyanazok a kérdések foglalkoztatják, mint minket, ezért könnyű sajátunknak érezni" - mondja Karvalits Ferenc, akit mintegy tíz éve Szalóky Károly, a Várfok Galéria tulajdonosa vezetett be a kortárs művészet és műgyűjtés világába.

Karvalits gyűjteményének első olajképe El Kazovszkij Emlékműve volt, amit újabbak követtek, többek között Nádler Istvántól, Fehér Lászlótól, Mulasics Lászlótól, Bak Imrétől, Szotyori Lászlótól. A befutottak mellett a gyűjtő fokozatosan saját generációja " így Eperjesi Ágnes, Hajdú Kinga, Szűcs Attila " felé fordult, és a művészi körrel párhuzamosan tágult a médiumok sora: az olaj-vászon képeken kívül helyet kaptak fotók, printek, installációk és videomunkák is. "Nincs kijelölt, meghatározott iránya a gyűjteménynek, jellemző viszont az egymásra reflektáló, generációkat összekötő művek sora. A műtárgyválasztásnál lényeges, hogy szívesen éljünk együtt velük." Karvalits Ferenc gyakran látogat műtermekbe, ám hangsúlyozza, hogy a galériákon keresztül, de legalábbis a galériások tudtával történő vásárlást tekinti követendőnek. A galériák ugyanis művészt és gyűjtőt egyaránt segítenek: az előbbinek megfelelő hátteret biztosítanak az alkotáshoz, a rendszeres bemutatkozáshoz itthon és külföldön egyaránt, az utóbbit próbálják eligazítani az irányzatok, stílusok, műfajok között. A hazai kiállításokon kívül a gyűjtő feleségével, Szelényi Zsuzsával együtt rendszeresen jár külföldi művészeti vásárokra, kollekciójában öt-hat külföldi művész munkája szerepel.

A kortárs műgyűjtés és műtárgypiac jövőjét illetően Karvalits optimista: "Úgy látom, a klasszikus-modern kínálat szűkülésével egyre többen fordulnak a kortársak felé. A növekvő kereslet hatására a feszültségek eltűnnek és a jó művészek megélnek majd az alkotásból. Nyugaton már most látszik, milyen elképesztően nagy erő és mekkora lehetőség van a kortárs műtárgypiacban."