Festménygyűjtő

Amennyiben Fesménygyűjtőként szeretne szerepelni, ide kattintva jelentkezhet és feltöltöltjük életrajzat.

Szalóky Károly

műgyüjtő, műkereskedő
Budapest, 1953. jan. 24. -

Az egri Ho Si Minh TF népművelés-pedagógia szakán végzett. 1976-82: Műv. Közp. igazgató Táborfalván. Az intézményen belül galériát alakított ki, közben a Szentháromság téri kollégiumban megszervezte a Vártárlat c. kiállítás-sorozatot. 1982-84 között a Lágymányosi Közösségi H. igazgatója volt, amely időszak alatt a Közösségi H. a hazai alternatív zenei- és képzőművészeti kultúra egyik meghatározó helyszíne lett. Intézményvezetőként létrehozta a Lágymányosi Galériát. 1984-2000 között a Kamaraerdei Ifjúsági Park igazgatója, ARTtér elnevezéssel megrendezte a magyarországi művészeti szakközépiskolák országos találkozóját. A Magyar Művészeti Galériák Egyesülete és a Budapest Art Expo kuratóriumának tagja, Márai Sándor Alapítvány kuratóriumi tag, a Szalóky és Szalóky Művészeti és Kereskedelmi Kft. igazgatója, továbbá 2000-től a Modern Művészeti KHT igazgatója. 1990-ben nyitotta meg saját galériáját, a Várfok Galériát (akkori nevén Várfok 14 Műhelygalériát). 1996-ban újabb kisgalériával bővítette a Várfok utca kulturális színtereit: megnyílt a Spiritusz Galéria, majd 1997-ben az XO Galéria. 1998 nyarán időszakos jelleggel működtette a fiatal művészek munkáit bemutató Garázs Galériát. Galériáinak állandó kiállító művészei közé tartozik Bodóczky István, Böröcz András, Bukta Imre, El Kazovszkij, Fehér László, fe Lugossy László, Gerber Pál, Győrffy László, Király András, Koncz András, Mulasics László, Nádler István, Nyári István, Rozsda Endre, Szirtes János, Szotyory László, Ujházi Péter, Sebastian Weissenbacher. 1998-tól nközi kortárs művészeti vásárokon (FIAC, ARCO, KunstZürich) is szerepel a galéria. Kováts Lajossal (Blitz Galéria), valamint a tulajdonosokkal szellemi atyja az újpesti Modern Művészeti Gyűjteménynek. ~ annak az elképzelésnek a jegyében fejleszti galériahálózatát, hogy a világörökség részét képező budai várba felvezető utakon, utcákon koncentrálódjanak a kortárs galériák, amelyek együttes megjelenésükben, a múzeumi együttesben is látható kortárs anyagot kiegészítve aktuális képet mutatnak a kortárs magyar képzőművészetről. (P. Szabó Ernő)

"Konzervatív, vagyis klasszikus elvek szerint működő galéria vezetőjeként úgy vélem, galériának és művészének " ideális esetben " egy életen át együtt kell dolgoznia" véli Szalóky Károly, a 17 éve alapított Várfok Galéria tulajdonosa. " A galériának építenie kell a művész karrierjét, folyamatos bemutatkozási lehetőséget kell biztosítania számára itthon és külföldön egyaránt. A világ nagy galériái mind stabil művészkörrel működnek. Persze van, hogy egy művész " bárhogy szeretném is ", nem fér be hozzám, ám ha fontosnak tartom, hogy a munkássága nyilvánosságot kapjon, szívesen ajánlom másoknak." Az eredetileg népművelés"pedagógia szakon végzett Szalóky Károly " a vizuális kultúra fontosságát hangsúlyozandó " a táborfalvi és a lágymányosi művelődési házak igazgatójaként is létrehozott egy-egy galériát, mígnem 1990-ben megalapította a sajátját, Várfok 14 Műhelygaléria néven.

Ami a műgyűjtést illeti, Szalóky kezdetben Nagy Vilmostól, Margittay Tihamértól, Szobotka Imrétől birtokolt képeket. "Ültem ezek között a munkák között és egyszer csak nem értettem, mit keresek közöttük " emlékszik vissza. " Noha a 70-es években már vásároltam sokszorosított grafikai eljárással készült kortársakat " Reichet, Würzöt, Kasst ", valójában galériásként kezdtem el gyűjteni, elsősorban azoktól a művészektől, akikkel foglalkoztam."

Aztán jöttek mások is. Szalóky Károly gyűjteményében jól megférnek egymás mellett Nádler István, Szotyory László, Ujházi Péter, Bukta Imre, Mulasics László, feLugossy László, Győrffy László, Rozsda Endre, Françoise Gilot, El Kazovszkij, Szirtes János, Csiszér Zsuzsi, Dobribán Fatime, aatoth franyó, Regős István és Sebastian Weissenbacher alkotásai " egytől egyig olyanok, melyektől nem szívesen válna meg. "Volt, hogy azért nem adtam el képet " bár szükségem lett volna pénzre ", mert úgy éreztem, nem került volna jó helyre. Egy képpel, egy műtárggyal azért élek együtt, mert számomra fontos, benne van a mindennapjaimban, naponta szól hozzám. Úgy is mondhatnám: a gyűjteményem én magam vagyok."